tisdag 1 mars 2011

Jordbruk förr i tiden! - Om kunskapen att vattna Nematoder

Jag har en djup känslomässigt relation till jordbruk.

Denna artikel är nyss påbörjad.....

Min familj bodde i Hoplax, ca en mil från Helsingfors. Våra närmaste grannar var småbrukare; Saarisalmi det hette dom. Dom hade en son som var lika gammal som jag. Vi lekte mycket ihop som små. Det var inte bara lek. Ofta var det på allvar som jag deltog i deras vardagssyslor på gården och mera blev det när jag blev äldre.

Jag berättar här om min egen erfarenhet. Saker och ting faller på plats när minnet och energin kommer till lusten att skriva om flydda tider.
Nematoder ja, de flesta har väl sällan hört om dessa små gynnare som luckrar upp jorden eller berikar jordmånen. Vad är då Nematoder? Jag hade en god vän, en äldre bortgången herre från Önnestad, som ofta sade på bred skånska:  "Näe, nu ska' ja ud och vanna mina Nematoder" han skulle ut och vattna sin trädgård. Därefter undersökte jag bibliotekt efter översättningar på just Nematoder. Så nu sitter det ordet i skallen.

Det ordet hade jag akdrig hört talas om i Finland på 50 talet. jag tror inte det var skärskillt vanligt i så fall.



  "Tiltor" var ett annat ord som inte används numera utom i jordbrukssammanhang. Få stabor känner till ordet. Inte ens min nuvarande gode granne visste vad det ordet betyder. Jag förklared att tiltor uppstår när man vänder jorden. Antingen med häst och plog eller en plog dragen av en traktor. Det blir rakare fåror. Om man gräver för hand, som jag gör på videon. då blir det lite hipp som happ. En god vän till mig har filmat denna korta sekvens. 

Så här vände man tiltor förr i tiden:


Med tillstånd av © Lennart Kihlman Lennart Kihlmans travblogg


Fortsättes....

1 kommentar:

Unknown sa...

Ja du, nematoder hade jag inte heller hört talas om. Men nu vet jag vad det är. Den där lilla filmen om tiltor får mig att skratta, men visst visar den vad det är. Du får börja träna dina armmuskler nu så att du orkar hjälpa mig att vända tiltor till våren. *L*